درباره "آزمایشگاه آرشام" شرکت زیست فناوران نوین قم

آزمایشگاه خاک، آب و گیاه آرشاممجهز به تجهیزات پیشرفته و نوین است که با به کارگیری این تجهیزات، انجام تجزیه­ های خاک، گیاه، کود، آب و سایر نهاده­های کشاورزی و دامی و نیز پایش محصولات کشاورزی کاملاً منطبق بر استانداردهای جهانی صورت می ­گیرد.

آزمایشگاه آرشام چهار هدف اصلی را دنبال می­کند:

  • انجام آزمون های آب، خاک و گیاه برای ارائه تشخیص وضعیت تغذیه­ ای گیاه و ارائه توصیه کودی مناسب: مصرف علمی و متعادل کودهای شیمیایی و آلی مهم ترین راه بهبود حاصلخیزی خاک و افزایش تولید محصولات کشاورزی با کمترین پیامدهای جانبی می باشد. بدون شک تأمین عناصر غذایی به اندازه کافی و با حفظ تعادل تغذیه‌ای شرط لازم برای دستیابی به عملکردهای بالا و کیفیت مطلوب محصول می‌باشد. این امر مستلزم آگاهی از نیاز تغذیه ای گیاه و وضعیت عناصر در خاک می باشد. با نگاه کردن به یک خاک نمی توان حاصلخیزی آن و نیاز کودی را تشخیص داد. همیشه این سؤال ها برای تولید کنندگان محصولات کشاورزی مطرح می باشد که چگونه می‌توان عناصر غذایی مورد نیاز را در زمان مناسب و به مقدار کافی در اختیار گیاه قرار داد و چگونه می‌توان کمبود یا زیاد بود عناصر را در خاک و یا گیاه تشخیص داد؟ برای بررسی وضعیت تغذیه‌ای گیاه و خاک علاوه بر بررسی نشانه های ظاهری کمبود عناصر بر روی گیاه، انجام تجزیه گیاه و خاک ضروری است. یکی از اهداف آزمایشگاه آرشام، انجام برخی تجزیه های شیمیایی و عنصری آب، خاک و گیاه برای کشاورزان جهت توصیه بهینه کودی است.
  • پایش و کنترل کیفی پیوسته محصولات کشاورزی از لحاظ سلامت جامعه: یکی از اهداف آزمایشگاه آرشام، کسب اطمینان از برآورده شدن نیازمندی‌های کیفی محصولات کشاورزی مورد استفاده توسط مردم  بر اساس معتبرترین استانداردهای دنیا است. ارزیابی شاخص ­های کیفیت تغذیه و سلامت محصولات کشاورزی (غلظت آلاینده­ها و ترکیبات مفید و ضروری)، بر پایه استانداردهای روز دنیا از جمله کارهایی است که در آزمایشگاه کنترل کیفیت شرکت زیست فناوران نوین قم انجام می‌شود تا محصولات کشاورزی سالم در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد.
  • ارائه مشاوره­ لازم در زمینه مدیریت خاک، تغذیه گیاه، مدیریت مصرف آب جهت افزایش کمی و کیفی تولید: یکی از اهداف آزمایشگاه آرشام، مطابق آزمایشگاه ­های مشابه در کشورهای پیشرفته، ارایه خدمات مشاوره در زمینه ­های مختلف تولید محصول و در جهت افزایش درآمد کشاورزان و در همان حال، ارتقای سلامت مردم و حفظ کیفیت منابع طبیعی و محیط زیست است.
  • تجزیه کودهای شیمیایی و آلی برای کمک به تولیدکنندگان جهت ارتقای کیفیت تولید و نیز کمک به کشاورزان جهت انتخاب و خرید کودهای با کیفیت مطلوب و استاندارد: یکی از اهداف آزمایشگاه آرشام، پایش پیوسته کودهای مورد مصرف کشاورزان جهت اطمینان از مقادیر استاندارد و مطلوب عناصر غذایی مورد نظر در کود و عاری بودن از آلاینده­ها و فلزات سنگین زیان­بار است. این پایش از جهت کمک به تولیدکنندگان کودهای شیمیایی و آلی برای ارتقای سطح کیفی تولید و جلب نظر کشاورزان نیز دارای اهمیت است.

تیم آزمایشگاه آرشام

دکتر امیرحسین خوشگفتارمنش

مدیریت

خانم مهندس اعظم حسینیان

سرپرست آزمایشگاه

خانم دکتر شاکه مارکاریان

مدیر فنی

مهندس حمزه

کارشناس مدیریت باغات پسته